:: About Me ::
Name:NuRuL SaLeHaH MoHd YuSoF
Hometown:PeRaK
See my complete profile
Previous Post
Archives
:: ShOuTBoX ::



:: Sembang-sembang ::



:: Friends ::
:: Links ::
:: FoToPaGes ::
:: Education ::
:: Powered by ::

Isnaini Dot Com

BLOGGER

 

 

 
  Wednesday, May 21, 2008  
 
 
Alahai..pelajar-pelajarku!!!

Setelah bersengkang mata ( cewahh..gimik ajer)
Saya siap marking untuk kertas 2 bagi kelas form 2.
Kelas form 2 yang saya ajar ini kelas yang paling hujung,
So, saya pon tak boleh nak expect yang jawapan mereka sangat lar cemerlang.
Macam-macam ragam jawapan yang boleh saya jumpa.
Ada 2 pelajar, hanya tulis nama sahaja di depan
Kertas jawapannya langsung tak berjawab.
Kosong..putih suci ruang-ruang jawapan tuh.
Amenda lar yang diorang nih buat selama 2 jam setengah tuh.
Buat sakit bontot jer duduk lama-lama gitu.
Kalau camtu lar gayanya..cuba cakap..camne saya nak bagi markah.
Ada pulak pelajar yang rajin pegi salin soalan-soalan..
Yang lebih rajin..pegi terbalikkan soalan-soalan yang di atas pastu salin.
Alahai…entah lar apa nak jadi.
Nak menangis atau nak gelak?

Tapi..ada pepatah kan ‘belakang parang diasah lagikan tajam’
Masa ulangkaji baru nih, saya sempat tumpukan topik struktur lidah, mata dan telinga.
Saya mintak pelajar-pelajar saya lukis + hafal sampai lar jemu.
4-5 pelajar yang selalu main-main saya panggil ke depan,
Duduk tepi saya, lukis pastu hafal berulang kali.
Saya soal..diaorang jawab..Tak dapat..hafal balik.
Saya perhati balik, jawapan mereka-mereka ini.
Yes..diaorang dapat jawab. Boleh dapat markah yang penuh pun bagi soalan-soalan itu.
Maknanya..otak-otak mereka ini kena paksa baru nak jalan.
Nampaknya..saya rasa saya kena gunakan kaedah ‘paksa’ ini secara berterusan bukak semester baru ini.
Doakan yer..
Semoga saya ada kekuatan menghadapi pelajar-pelajar saya yang ‘istimewa’ ini..InsyaAllah!!!

posted by NuRuL @ Wednesday, May 21, 2008  
11 Comments:
  • At 10:39 AM, Blogger RazaliAfa123 said…

    Sabar aje lah Cikgu..!!
    Saya dulu cita2 nak jadi Cikgu jugak...rasa nye kalau jadi cikgu
    banyak lah nak belajar pasal Human Behaviour....
    Semuga diberkati Allah...usaha Cikgu Ok..?

     
  • At 5:55 PM, Blogger arsaili said…

    setiap pekerjaaan itu pasti ada cabaran..semoga pengalaman yg ada tu mendewasakan kita

     
  • At 9:59 PM, Blogger :: Wiween :: said…

    tu la cbrn namanye nurul.ween pun ngaja kelas ujung gak.:) masa praktikal pun sama jugak.huhu.dah rezeki dgn kelas ujung kot.tp xpe..byk pahala kita dpt.ada budak ween, budak kia, dlu xleh baca.skang da bleh.Math pun, mule2 dulu dia failed.pastu next test dia dpt B.sgt hepi.betoi la kata org, kepuasan seorang guru adalah pabila anak didiknya dpt ilmu yg dia ajar.;)

    moga kita sama2 terus berjuang mendidik anak bangsa yek Nurul..insya'Allah.;)

     
  • At 1:00 AM, Blogger saudagar gaRAM.. said…

    sabor jelah cikgu..


    tu kira ok lg dapat sekolah menengah..


    kalo dapat tadika?
    dahlah kena ajar abc..
    siap kekadang kena ajar bercebok lagi..




    hahahhaaaa...salam singgah

     
  • At 8:23 AM, Blogger victoire said…

    alamak.
    kot2 cikgu Rowena guru sains saye mase form 1 kate gini laa ke saye.
    soklan tunjuk pic tolok skru mikrometer.
    saye xtau name dia gitu.
    nampak macam senjate tomato man.
    jadi saye letak laa 'senjata tomato man'.
    hahahahaha.
    gile bengong bile ingat balik.

     
  • At 9:42 AM, Blogger NuRuL said…

    razaliafa123
    salam kenal ya..iye jadik cikgu macam2 perangai manusia yang boleh kite kenal :)

    arsaili
    thanks for the word bro..iye..semoga saya terus ada kekuatan:)

    wiween
    lepas nih tak nak marah-marah dah lar masuk kelas tuh..tapi nak mengajar dengan penuh kesabaran..hehe:)

    saudagar garam
    salam kenal :) saya penah gak tau ajar budak2 tadika..tapi ngajar budak kecik ker budak besar ker sama jugak..ada gak cabaran nye :)

    kriey
    ish..ish..ko nih..
    ada pulak letak jawapan gitu..
    jawapan-jawapan gitu lar yang buat cikgu2 nih kadang nak gelak..kadang nak nanges..adeh lar..hehe

     
  • At 8:14 PM, Blogger AK said…

    ish2... rupanya gitu ek???
    saya mana tau, saya asik duk klas depan je.. *sambel berlagak kembang idong*

    ada gak tatau nak wat kdg2... kat sini pown... tapi slalu yang saya tibai kene la ngn soalan...

    mcm baru2 nih, dia mintak medical innovation in india... malam sbelom tuh saya baca pasal israel je... last2 jwb dengan mengisraelkan india! haha
    pastu lecturer tuh kata bagus, siap dapat A lagi!!! hahaha

    moral of the stoty - nak tibai pown agak2 r...

    utk kriey kat atas tuh??? tomato man??? haha... napa tak letak siti lemon je!!!

    -kipas-susah-mati-tomato-man-

    "tomato tomato tomato matok!"

     
  • At 4:54 AM, Blogger Shah CJ said…

    go! go! cikgu nurul. budak2 ni kdg2 kita pelik apa mahu mereka. kalau kita ambil berat sgt, perasan lebih pula mrk. ada yg jeles pula yg lain.

     
  • At 6:33 AM, Blogger victoire said…

    hahaha.
    sbab mase tu memang jahil tak tau pebende bende tuh.

     
  • At 8:41 AM, Blogger NuRuL said…

    ak_0143
    ya..betul kata anda..
    nak menembak biar pon agak2 ar kan..
    erk..awak pon minat tomato man??? ayoyo!!!

    cikgujawe
    go..go cikgu jawe..hehe!!
    Budak sekarang nih tak macam kita dulu lar rasanya..
    datang sekolah tujuan utama bukan nak belajar..huhu..ntah lar

    kriey
    hehe..pas nih kalo tgk tomato mesti akan teringat kat ko..huahua!!!

     
  • At 2:40 PM, Blogger fsj said…

    adui kak, lemoh doh doh dengor kene tande ketah pekse,
    pulak tuh yg jawab pesen yg ni. huhu, haru haru.
    tp takpe kak,
    kite kuatkan semangat ajo mereke k :)

     
Post a Comment
<< Home