:: About Me ::
Name:NuRuL SaLeHaH MoHd YuSoF
Hometown:PeRaK
See my complete profile
Previous Post
Archives
:: ShOuTBoX ::



:: Sembang-sembang ::



:: Friends ::
:: Links ::
:: FoToPaGes ::
:: Education ::
:: Powered by ::

Isnaini Dot Com

BLOGGER

 

 

 
  Saturday, February 17, 2007  
 
 
Menyingkap memori dulu kala
Saya dah kembali tenang. Dah boleh berfikir secara rasional. Ada hikmah agaknya dan dah tertulis agaknya rezeki saya di SMK Serendah tuh. Cumanya, saya kena pandai bawa diri dan saya harap saya ada kekuatan untuk menempuhi hidup baru di sana nanti.
Bila saya duduk diam-diam dan merenung kembali masa-masa dulu, saya rasa pattern hidup saya dari waktu kecil dulu sampailah ke dewasa sekarang nih tak banyak bezanya. Saya nih ada ‘penyakit’ sket lar..cengeng ( ini bahasa Indonesia..kalau bahasa kita kuat menangis..emosional ).
Seawal saya nak melangkah ke darjah satu dulu, saya cukup excited nak masuk darjah satu sebab nak pakai uniform putih dan kain biru tuh..tapi sudahnya satu hari tuh waktu ayah mak saya terlambat ambil saya di sekolah, saya menangis tak sudah-sudah. Okey lar, bleh terima lar kalo nak katakan waktu tuh masih lagi kanak-kanak ribena.
Kemudiannya, habis darjah 6 di sekolah rendah saya itu dapat tawaran ke MRSM PDRM di Kulim Kedah. Fuh, masa tuh tak dapat nak bayangkan perasaan saya, dah terbayang-bayang masa tuh keseronokan hidup di hostel. Di hostel kemudiannya, saya jumpa roommate dan kawan baru, lalui apa itu minggu orientasi bersama-sama teman homeroom. Tapi, nak dijadikan cerita, habis saje minggu orientasi, saya dilanda gejala homesick, menangis sorang-sorang dalam bilik sampaikan kena pujuk dengan kakak-kanak senior yang satu bilik dengan saya. Pernah satu hari , sampai 6 kali saya telefon ke rumah..diulangi 6 kali.Dulu-dulu takde hp-hp nih, saya rela tak pergi makan kat dewan selera tapi beratur di public phone semata-mata nak dapatkan turn tuk telefon ke rumah. Sampaikan jugak saya pernah mintak kat mak dan ayah saya, saya nak tukar ke sekolah lama saya yang jarak tak sampai satu kilometer dari rumah itu. Tapi dalam-dalam homesick tuh, akhirnya saya habiskan juga pengajian 5 tahun di situ..haha..iye-iye nak mintak tukar.
Masuk matrik di Melaka pun saya buat perangai yang sama, dapat roommate pun jenis yang homesick jugak padahalnya dalam bilik tuh kami bertiga pernah hidup kat hostel. Jadi ada teman menangis kan, maka bertambah lar gundah gulana hati nih. Penah jugak saya menangis dalam bilik air..haha.. lawak kalo di ingat-ingat balik. Dan, saya habis jugak matrik setahun di Melaka tuh.
Cuma di USM saja tak buat perangai camnih. konon-konon dah besar, tak mau dah nangis-nangis nih.
Tapi tak disangka-sangka ‘penyakit’ itu menyerang kembali jugak rupanya awal-awal nak masuk keje nih. Kesian kat femili-femili saya, susah hati diorang bila saya buat perangai camnih. Saya sedar tuh tapi tak tau lar naper still nak buat perangai yang sama. Kata makcik-makcik saya, saja nak banyak ragam. Haha.. memang saya akan diam saja lar bila cerita pasal saya nih disembangkan..sebab salah saya pun kan..hehe.
posted by NuRuL @ Saturday, February 17, 2007  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home