:: About Me ::
Name:NuRuL SaLeHaH MoHd YuSoF
Hometown:PeRaK
See my complete profile
Previous Post
Archives
:: ShOuTBoX ::



:: Sembang-sembang ::



:: Friends ::
:: Links ::
:: FoToPaGes ::
:: Education ::
:: Powered by ::

Isnaini Dot Com

BLOGGER

 

 

 
  Thursday, July 10, 2008  
 
 
Sekolah dilanda badai
Alhamdulillah..saya sekarang sudah boleh berborak macam biasa dengan Kak Jay..tidak ada rasa canggung atau takut-takut.
Dan saya sangat-sangat bersyukur..perkataan nan satu itu tak pernah saya hamburkan berdepan pada pelajar-pelajar India saya walau segeram mana terhadap perangai mereka yang cam S***N itu.
Alkisahnya, Pagi Jumaat yang lepas sekumpulan Ibu-bapa pelajar I***a datang menyerang sekolah.
Bermula dari teguran Pengetua pada pelajar-pelajar perempuan
Pengetua saya cakap cam gini " jangan berperangai seperti pelacur"
Makanya mereka-mereka ini mengadu kepada mak ayahnya yang pengetua dah menyamakan diri mereka seperti pelacur.
Kebetulan, hari jumaat ada Hari Puteri Islam peringkat daerah. Pengetua saya mintak mereka-mereka itu balik dulu kemudian datang balik waktu petang.
Ya..mereka datang kembali pada waktu petang..tepat-tepat pukul 3. Tapi kehadiran mereka bersama-sama dengan 2 orang pegawai polis.
Laopran polis sudah dibuat.
Alasan yang pertama :
Mereka di halau dari sekolah oleh pengetua
Alasan yang kedua :
Kelakuan segelintir cikgu-cikgu. Yang memberi gelaran Ke**ng dan juga P*r*y* kepada mereka-mereka itu. Malah ada disebut nama-nama cikgu tersebut dalam laporan polis. Mujur larr nama saya takde..huhu
Dan..berlaku lar sesi soal siasat antara pengetua dan pihak polis.
Mereka mahukan Pengetua meminta maaf secara terbuka. Pengetua saya memberi jaminan akan meminta maaf semasa perhimpunan hari Isnin.
Kebetulan, hari isnin saya kena turut serta untuk pelancaran Bulan PSS..makanya saya dapat menyaksikan senario itu. Yap..sekolah saya dah jadi cam perhimpunan H*****F. Dan memang ada segelintir yang memakai lilit kepada yang tertulis H*****F itu.
Memang..pengetua saya ada menyebut maaf itu..tapi perkataan itu tak ditujukan khusus..pengetua menyebut secara umum.
Apa yang saya nak cakap..mereka-mereka ini..boleh luangkan masa untuk mendengar perkataan maaf itu..tapi masa sekolah adakan hari terbuka untuk diskas pasal pelajaran anak-anak..haram nak datang sekolah.
Dan sekarang..pelajar-pelajar bangsa itu di sekolah saya..muka berlagak semacam. Dah menang sangat larr itu kononnya. Sehingga saat ini..kami cikgu-cikgu tak tau sama ada laporan polis itu dah ditarik balik atau belum.
Semalam pegawai PPD turun sekolah.. Tak tau larr apa ceritanya pulak..memang ada 4-5 orang mak ayah pelajar bangsa itu yang turut sama ada.
Aish larr...apa nak jadi larr sekolah saya nih. Mujur takde keluar dalam buletin utama TV3 saja..huhu
posted by NuRuL @ Thursday, July 10, 2008  
12 Comments:
  • At 12:18 PM, Blogger Ina said…

    citer2 hot mcm ni pasal skolah slalu mmg takkan kuar berita or paper. sbb takut jd makin hot. yang cakap k____g n p____a tu satu hal lah kan. cikgu2 kena hati2 n jgn wat mcm ni sbb ni secara tak langsung dh pupuk sifat perkauman. kalau kiter lah kan anak report kena marah n cikgu tu ckp pelacur kat dia ke k_____g ke p____a (kalau kiter india la)... sure kiter belasah anak kiter dulu. yelah cikgu takkan ckp benda2 mcm tu kalau betul perangai anak sndiri tak macam s___n kan? mencabar jadi cikgu skrg kena deal dgn ibubapa yg mcm tu. ibubapa sibuk nk gaduh je mcm mana la nk pupuk sahsiah yg baik dlm masyarakat kan? huhu terpanjang plak sbb geram dgn ibubapa yg buat riot tu! pdhal masalah kecik kuman je!

     
  • At 3:49 PM, Blogger AK said…

    wahh hangat!!! panass!!!
    susah gak budak2 yang ske ngadu ni... n ibubapa yang terus percaya n suke serang2 sekolah...
    adeh!
    btol la cikgu kata, kalo hari terbuka ke hapa malas datang kan, bila blaku cmni dan2 tuh rajin je datang...
    pape pown bagi beta dua2 silap.. masing2 kene evaluate apa yang berlaku...
    slamat tak mention nama cekgu kan... kalo dia mention, mau cikgu kene sama...

     
  • At 6:39 PM, Blogger mala_yusof said…

    bdk2 sek sekarang memang sengal..suka melawan cikgu..kita tegur sebenarnya untuk kebaikan masa depan mereka(melalui pengalaman2 yang kita lalui)..kita mahu mereka jadi lebih baik dari kita...tapi tu lah..xtau mana silapnya bdk2 sekarang..mungkin terlalu dimanjai+dituruti sangat oleh ibu bapa...kalau dulu kena marah+rotan ngan cikgu, takut nak bgtau parents..sbb nnt kita yang akan dipersalahkan...cikgu xmungkin marah kalau xde sebab..bdk2 sekarang lain..suka mengadu..dah la malas nak belajar,datang sekolah buat hal...apa nak jadi??huh..:(

    erkkk...nampaknya Pengetua Sek. Nurul memang dah bengang sangatkan sampai terkeluar ayat cam tuh..seram jugak dengar...hehehhehe

     
  • At 4:32 AM, Blogger jimi said…

    Cikgu NURUL, biasalah kan. kalau suka mengomen dan mengkritik memanglah suka kan. pelajaran anak terabai pun tak diendahkan. TIPIKAL.

    Tapi, kelak cikgu hati-hati ya. (tapi hakikatnya depa memang macam tu, betul sangat2).

    Orang nak mengajar, bercakap tak habis-habis.endless.

    saya pernah buat statement

    " hai, persidangan MIC tak habis habis lagi ke?"

    Diam sekejap.

     
  • At 11:30 PM, Blogger hayad said…

    aku pun mcm jimi, aku sebut MIC. depa leh trima. kira cam bangga la kot aku sebut MIC,hehe

     
  • At 12:35 AM, Blogger chekgu Bani Hassim said…

    Err..
    Masalah mcm ni selalu haunted sekolah zaman skrg nih...
    Dengan isu semasa yg dicampur adukkan dgn isu dlm sekolah..

    Perangai bdk2 ni pun satu hal gak...
    Kite sbg cikgu ni kene jage mulut, kalau mrh sgt pun, sepatutnye perkataan yang sensitif cemtu xperlu terpacul dr mulut kite...

    Kalau terpacul pun, biarlah kat blkg dorg...
    sebab isu ni terlalu rasis...

    Pengetua skolah cikgu tu agknye dah xtahan sgt kot...

     
  • At 1:03 PM, Blogger Mazarina said…

    ermm..kes bsr neh..teruk2...mak bapak memang suke manjaakan anak...aku pun turut geram skalik ni nurul..hekhek..

    ada kes anak murid aku...bapak dia dtg ngadu kat sek anak dia kena pau...geram sngt kat budak tu, bapak tu pi tolak yg dikatakan mengepau anak die kat pagar sek..kasi warning...padahal berapa sen jer...lagi satu, siasat punya siasat, anak die yg salah...

    aku memang tau sgt, anak die memang kaki kelentong, kaki buli punye org...kesian bdk tu, kes kecik je...dh kena tolak kat bapak gangster tuh.dah la anak yatim, bapak pulak lari ntah ke mana..sian2...

    mak bapak kdg2 x sedar, anak2 hantu kat skolah..tp nak salahkan org lagik..hangin btl aku..huhuh

    jd cikgu memang kena sbar nurul...adeh la...

     
  • At 3:14 PM, Blogger NuRuL said…

    Ina
    risau gak kuar berita ker apa sebab diorg memang ada cakap nk bawak isu nih pi ke tv3...cikgu2 yg terlepas cakap tuh kadang2 memang dh hilang sabo rasanya.

    kamal
    memang lar nama saya takde..pasal saya tak penah cakap perkataan tuh :)

    mala
    pengetua aku memang ayat lepas pon mala..hehe.
    yup..budak2 zaman sekarang memang pantang ditegur..macam diri dh pandai sangat..entah lar mala..nih lar cabaran jadi cikgu kan.

    jimi
    salam cikgu jimi.owh..cikgu cakap MIC..saya pulak penah terlepas.."jangan bukak estet boleh" tapi memang diorg-diorg tuh..kalau bercakap memang riuh sekampung

    great guru banihassim
    yupp..sebab isu nih sensitif tuh yg jadi panas tuh..semingu dua nih nampaknya still tak reda lagi larr kt sekolah saya tuh

    mazarina
    kes aku nih pon asalnya pelajar sama pelajar larr yg gaduh nih..pastu langsung banyak pihak y berkait..payah tol larr budak2 skarang nih kan..ontah lar camno..hehe

     
  • At 10:37 PM, Blogger :: Wiween :: said…

    errk..kes berat gak tu nurul...samapi wat laporan pulis..sib baik la anak2 murid ween ramai melayu aje

     
  • At 12:31 AM, Blogger Lea Dzahir said…

    salam nurul,

    pes time tinggal komen.. erk.. takut gak kes mcm ni kan.. kadang kita bukan niat nak menghina kaum diorg tp diorg sendiri yg merendahkan martabat kaum diorg sendiri.. bila org tak sengajanya terlepas cakap mula la nak komplen2.. hmm.. kalau da sampai PPD pun buat lawatan.. agak berat gak la tindakan yg akan diambil terhadap pengetua n cikgu2 yg terlibat tu.. silap aribulan maybe pengetua ditukarkan ke sekolah lain..who knows.. mak pak skang ni mmg terlampau manjakan anak2..sampaikan beg2 skolah pun nak diusung mak pak..anak2 skang ni lembik2 belaka la jawabnya ek.. ni aza refer to my school la.. sib sek rendah jer.. tp tu la.. budak2 zaman skang da terover melampau..susah..

     
  • At 10:14 PM, Blogger Kasawari said…

    salam nurul.. harap semuanya dah selesai.. buzy eh dgn f1 he he.. nanti leh bagi tiket free tahun depan..

     
  • At 9:12 AM, Blogger NuRuL said…

    wiween
    memang berat gak lar ween..tp nk buek camno..dah jadi pon kan..hehe

    aza
    kalo pengetua tukar pon bagus gak..hehe..
    tp tu larr kan aza..budak2 skang manja melampau2..tak macam kita dulu..entah larr apa nak jadi

    kasawari
    thanks bro..harap2 selesai secara aman lar pas nih:)

     
Post a Comment
<< Home