:: About Me ::
Name:NuRuL SaLeHaH MoHd YuSoF
Hometown:PeRaK
See my complete profile
Previous Post
Archives
:: ShOuTBoX ::



:: Sembang-sembang ::



:: Friends ::
:: Links ::
:: FoToPaGes ::
:: Education ::
:: Powered by ::

Isnaini Dot Com

BLOGGER

 

 

 
  Monday, April 11, 2005  
 
 
bakal usahawan???
3 hari aku ngan dayah jadi usahawan jap time Ekspo Usahawan MARA ktLenggong..ssekali terpikir memang buat keje gile btul larr kitaorang nih tapi at least ade experience..
6/4/05
Dayah sampai umah aku dlm kul 3 lebih..rehat2 jap..Lepas solat Asar kitaorang dah ke tapak gerai..nak prepare sket2. Sampai kt sana..cuak jap aku ngan dayah.. kitaorang jerr yang muda remaja (cewahhh!!!).. yang lain sumanye orang2 cam dah dewasa ngan byk experience berniaga. Tak banyak pun yang kena prepare..just kitaorang letak alas meja jerr..nak display produk siap cam tak kena jerr..dalam duk letak alas meja tuh larr tiba2 berlaku satu insiden yang mmg aku tak expect..buk!! Aku jatuh longkang..Ya Allah..malu + sakit suma ade.. berkerumun gak larr orang tgk..sib baik larr ade yang baik ati tolong aku. Malam tuh kt umah sakitnye tak terkira larr.. merah2 dah kt kaki aku. Dayah dah risau kalau2 aku takleh nak berjalan esok
7/4/05
Kitaorang bukak gerai dah agak lewat..makcik kt sebelah gerai tuh..dh siap susun suma dah.
Ramai gak orang yang datang jenguk.Time pagi semangat larr aku ngan dayah nk kasi explanation..aku tak explain byk pun sebab dayah yang lbh byk tahu pasal produk2 tuh. Time matahari pun dah meninggi..cuaca pun makin panas..masing2 dh penat..duduk tunggu orang datang jer.. lepas zuhur orang pun dah makin kurang.. mak aii boringnye.. Makcik kt sebelah kemas2 nak balik awal..ade hal katanye. So tinggal aku ngan dayah jer larr... nak pegi ke gerai2 lain pun cam malas jer.. tapi sempat gak larr aku jenguk gerai bunga Mak aku..gerai yang nih mmg jadi tumpuan..Alhamdulillah..rezeki Mak aku. Kitaorang nih sepanjang ari tuh, 4 barang jer yang terjual.. mula2 dah give up gak tapi Mak aku kasi semangat balik.. malam tuh aku mmg tido dgn nyenyaknye larr.
8/4/05
Hari nih awal2 pagi kitaorang dh bukak gerai. Alhamdulillah..ade sorang cina tuh borong sampai 4 losyen gamat.. pastu kitaorang decide nak buat air dr kordial Kiwi tuh.. jual air larr pulak.. time nih larr dayah kata kat aku.. mmg buat keje gille btul larr kitaorang nih.. rasa cam lawak pun ade. Petang tuh ade lawatan YB Khamsiah ke gerai.. buat maintain larr aku ngan dayah.. 2 nd day nih barang kitaorang terjual gak larr 9 barang. Ptg tuh hujan lebat. Kaki aku pun dah mula lebam teruk.. sib baik larr leh jalan lagi.
9/4/05
Last day.. barang yang terjual cuma 3 jerr..jadi larr. Duduk kt sebelah makcik yang jual ramuan akar kayu nih mmg agak tension larr... suami makcik tuh siap bawak pembesar suara lagi..pastu siap bagi minum free lagi..orang yang berkerumun pun bukannye pegi gerai kitaorang.. kerumun kt gerai pakcik tuh sbb nak minum free. Aku ngan Dayah pun cam dh malas dh nak promote barang kitaorang nih.. just tunggu ngan tgk orang lalu lalang jer.. pastu aku gi tolong 2 sket kt gerai bunga Mak. Gi jalan kt gerai orang.. sempat gak aku pujuk Mak beli novel baru.. dayah lak sempat gak beli kosmetik R&Z..pastuh..time kitaorang kemas2 nak balik makcik keropok lekor yang bertentang gerai siap kasi free lagi keropoh2 yang die jual..tuh yg best tuh.
Kesimpulannya..
Barang2 kitorang kurang laris lak sebabnye aku ngan dayah still kurang promosi.. communication skill kiteorang nih still kureng lagi.. lg pulak orang tgk budak2 mude yang jualnye so..cam tak confident sgt diorg nih tgk. Penat mmg penat larr... suara aku pun dh serak2 nih..pelik gak..padahal takde langsung jerit2 nih. Tapi ok lar...at least kitaorang ade experience berniaga..penah rase jadi usahawan jap..hehe.. baru tahu penat lelahnye mencari rezeki camne.
posted by NuRuL @ Monday, April 11, 2005  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home