:: About Me ::
Name:NuRuL SaLeHaH MoHd YuSoF
Hometown:PeRaK
See my complete profile
Previous Post
Archives
:: ShOuTBoX ::



:: Sembang-sembang ::



:: Friends ::
:: Links ::
:: FoToPaGes ::
:: Education ::
:: Powered by ::

Isnaini Dot Com

BLOGGER

 

 

 
  Tuesday, February 22, 2005  
 
 
Petang semalam, waktu aku ngan rumet2 tengah bersiap2 nak pegi beli makanan, perbualan yang tercetus

Sue : cuba korang susunkan warna kat traffic light tuh ikut susunan.

Aku ngan Ija dah pelik semacam..apsal tiba2 keluar topic traffic light nih.

Ija : ehmm! hijau, kuning, merah kot.
Sue : Nurul..camne?
Aku : jap..nak pikir..Kuning, merah, hijau kot..
Sue : (tersenyum) mesti ada kot kan kat belakang..

Aku ngan Ija jungkit bahu jerr.Satu soalan lagi yang Sue tanya

Sue : Jangan tengok jam korang. Bagitau aku, nombor 6 kat jam korang bentuk ape?
Aku : Nombor 6 ( confident jer aku jawab)
Ija : Nombor

Segera aku capai Jam BUM aku kt atas meja..oppps dah tersilap. Takde nombor pun..titik jerr tgk jam yang satu lagi yelah exactly nombor 6.

Aku & Ija : Kesimpulannya?
Sue : Hidup nih, kita hanya melihat, tak memerhati

Eh..bukan sama ker maknanya? Cikgu BM dulu pun kata perkataan seerti bagi melihat adalah memerhati so..ape bezanya kan? Aku nak huraikan lebih2 aku pun bukannya pandai sangat. Ape yang aku faham, memerhati tuh lebih kepada menghalusi sesuatu perkara..Merenung makna disebalik satu2 benda tuh. Kadang2 satu2 benda tuh, tiap2 hari kita buat, tiap2 hari kita tgk ( cthnye jam tadi) tapi bila orang tanya balik kat kita, kita sendiri teragak2. Kalo tak jam pun, HP.. tiap2 hari kita call..takpun hantar SMS kat kawan2 kita, kat family2 kita.. tapi cuba tanya., kita ingat tak nombor2 yang kita duk contact tuh. aku sendiri pun, tak suma nombor aku ingat..Apa pulak kaitannya dengan kehidupan? Banyak perkara yang kita dah lalui sepanjang hidup kita nih, banyak kejadian yang kita dah tengok..dah lihat tapi antara kita sedar dan tak sedar, setiap2 perkara atau kejadian tuh ade pengajaran di sebaliknya, ade hikmah yang terselit. Kita merungut..merintih bila mana kita tak dapat apa yang kita nak, sedangkan apa yang Allah berikan untuk kita tuh dah merupakan yang terbaik ( Al- Baqarah 216). Aku akui, aku pun masih belum ke tahap untuk 'memerhati' tuh. Kadang2 masih tersasar dari landasan hidup nih. Cuma, apa yang aku harap kita nih masih boleh berpesan2 dan masih boleh tegur menegur untuk ke arah kebaikan.
posted by NuRuL @ Tuesday, February 22, 2005  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home