:: About Me ::
Name:NuRuL SaLeHaH MoHd YuSoF
Hometown:PeRaK
See my complete profile
Previous Post
Archives
:: ShOuTBoX ::



:: Sembang-sembang ::



:: Friends ::
:: Links ::
:: FoToPaGes ::
:: Education ::
:: Powered by ::

Isnaini Dot Com

BLOGGER

 

 

 
  Saturday, January 29, 2005  
 
 
Kasih Sayang
Belek-belek Dara.Com yang aku pinjam dari jiran sebelah ( terima kacih kat die), bulan nih topik kasih sayang yang jadik perbincangan. Antaranya :


Tahap kasih sayang menurut perspektif Islam


Kasih Allah pada hambaNYA yang dibuktikan melalui rezeki yang Allah kurniakan pada HambaNya dengan Allah memurahkan setiap rezeki yang diberi.


Cinta hamba kepada Allah.Cinta ini cinta yang menyebabkan kita sebagai sebagai hambaNYA melaksanakan perintah yang wajib, tunduk & patuh pada perintahNYA dengan mengamalkan ‘ amal maa’ruf nahi mungkar’

Cinta sesama makhluk antaracinta manusia, sesama manusia seperti cinta kasih antara suami & isteri, ibubapa, dan saudara mara. Cinta ini bleh jadi penawar, bleh jadi racun..just bergantung pada diri kita nak yang camne..

Cinta manusia kepada alam sekitar yakni kasihkan haiwan dan makhluk sekitarnya

Kenapa kita perlukan kasih sayang??? Tak kira tua, muda, anak2 kecik, aku pasti sangat2 takde orang yang bleh hidup tanpa kasih sayang. Dalam Islam sendiri, kasih sayang jadik satu sumber inspirasi dan motivasi dalam kehidupan manusia. Hidup kita nih bila kita tau diri di sayangi, dicintai, dikasih & di sayang, akan jadik bermakna sangat2. Rasa dihargai sangat2. Cuba bezakan kehidupan keluarga yang dilimpahi kasih sayang, dah2 tentu akan harmoni dan wujud sifat saling menghormati. Tapi kalau lar keluarga yang tak titikberatkan langsung kasih sayang, takde makna apa2 pada diorang kehidupan berkeluarga tuh, kucar kacir setiap masa. Alhamduliilah, sampai saat nih, aku tak pernah rasa kurang kasih sayang even dari family,dan jugak orang2 sekeliling aku. Arigato gozaimas tuk semua yang tumpahkan kasih sayang tuk diri ini.

posted by NuRuL @ Saturday, January 29, 2005  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home