:: About Me ::
Name:NuRuL SaLeHaH MoHd YuSoF
Hometown:PeRaK
See my complete profile
Previous Post
Archives
:: ShOuTBoX ::



:: Sembang-sembang ::



:: Friends ::
:: Links ::
:: FoToPaGes ::
:: Education ::
:: Powered by ::

Isnaini Dot Com

BLOGGER

 

 

 
  Monday, October 16, 2006  
 
 
Bila si kecil berpuasa

Si kecil dua orang nih sepupu aku..si kakaknya 8 tahun, adiknya pulak 6 tahun.
Mereka nih memang dah diasuh berpuasa dalam usia cam gini oleh ibunya.
Tahun lepas dua-dua orang dapat puasa penuh.. tapi tahun nih kata ibu mereka, si adik dah tinggal sehari..letih sangat di tadika, balik ke rumah pengasuh terus dia bukak peti ais minum air.
Tido hilangkan rasa penat

penat sangat lar nih!!!!
Bila tengok gelagat si kecil dua orang nih berpuasa..timbul rasa kagum dalam diri aku ini, ramai budak-budak kecil sebaya dengan mereka nih pun dah ada keinginan nak puasa penuh..
Rasa malu pun ada jugak sebabnya dalam umur cam gitu dulu-dulu, aku masih belum puasa penuh..tinggal dengan opah dan atok membuatkan aku ambil peluang manjakan diri. Puasa setengah hari jer istilah dulu-dulu.
Yang paling aku tak boleh nak lupa, waktu di tahun 1, kantin sekolah masa tuh still bukak untuk budak-budak Chinese+ Indian, tak penah-penah aku teringin nak beli donut tapi time pose tuh lar nampak donut yang dijual di kantin tuh sedap sangat-sangat lar..sudahnya esoknya tuh aku tak pose..opah bekalkan duit untuk aku beli donut yang konon-kononnya sedap sangat tuh..huhu..teruk tul !!!
Seingat-ingat aku lar, aku start belajar puasa penuh masa darjah dua. Uish..Terasa bermakna sangat raya tahun tuh, habis aku canangkan pada mak-mak sedara yang aku pose penuh..bangga habis lar time tuh.
Sekarang, bila mana sampai saat ‘excuse’ untuk berpose..baru lar terasa rugi waktu dari usia si kecil dua orang nih aku tak nak belajar pose.
Tapi, dah berlalu pun saat-saat dulu-dulu tuh..tak boleh nak diulang dah!!!

Sabda rasulullah s.a.w
Didiklah anakmu berpuasa bila mana dia sudah boleh membezakan antara tangan kanan dan tangan kiri

Ehmm..insyaAllah, anak aku nanti awal-awal usia gini aku nak asuh berpuasa dah..
Erk…bila masa aku nak ada anak nih.. yang pastinya belum masanya..muahaha!!!
posted by NuRuL @ Monday, October 16, 2006  
2 Comments:
  • At 11:10 PM, Blogger hayad said…

    ermm..aku pun darjah satu pose sekerat ari. Dh darjah dua kot br pnh. Tp aku tak pnh curi mkn ms pose..baik tul aku nih. Np la aku baik sgt,haha

     
  • At 9:13 PM, Blogger NuRuL said…

    haha..hang kan memang baik!!!

     
Post a Comment
<< Home